Wat meet jij?

kerstboom

Wat meet jij?

11

In het bericht van gisteren (hoe krijg ik meer lezers op mijn blog) heb ik het kort even over Google Analytics gehad. Google Analytics is de meest bekende, meest gebruikte tool om het aantal websitebezoekers te meten. Je kunt er doelen mee instellen en nog allerlei prachtige kunsten mee uitvoeren. Alleen ik weet niet hoe dat moet. Nou wil ik het in dit bericht niet over Google Analytics hebben (als ik een cursus heb gedaan over hoe je er mee moet werken kom ik er een keer uitgebreid op terug). Vandaag wil ik het hebben over metrix in het algemeen.

Als je dingen gaat meten zijn er 3 dingen belangrijk:

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Hoe is het nu?
  • Waar wil je naar toe? (en waarom?)
  • Hoe ga je daar komen?

[/su_list]

Meten is weten.

Wat????

Ja precies, zo dacht ik er ook over. Zeker in het begin. Wat een flauwekul, ouwe mannen geneuzel, accountantsgedoe, pfff, zoooo geen zin in. Maar ja, als je je rekeningen niet meer kunt betalen….

 

Meetwaarde 1: Omzet

Ondernemen is geld verdienen, althans dat is het doel. Altijd.
Ik herhaal het nog een keer: Het doel van ondernemen is geld verdienen, A L T I J D!

Je hoeft geen ondernemer te zijn om:

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • de wereld te veranderen
  • te doen wat je leuk vindt
  • je passie te leven (jaijks)

[/su_list]

Al deze bovenstaande dingen kun je ook doen als hobby, vrijwilliger of in een baan.

Ondernemen doe je om geld te verdienen. Wat je vervolgens met dat geld doet is aan jou. Je kunt er zelf van leven, de wereld verbeteren, doen wat je leuk vindt, een goed doel sponsoren, enz.

Een van de belangrijkste meetwaarden in je bedrijf is dus je omzet. Hoeveel omzet je wilt of moet halen is helemaal afhankelijk van jou. Wat wil je er mee? Wat moet er allemaal van betaald worden? Wie is er van afhankelijk?

Voor mij is het heel simpel:

Omzet = alle inkomsten – alle zakelijke kosten.

Ik reken per maand, maar je kunt natuurlijk ook per jaar of per kwartaal of per week rekenen. Dankzij de bereking van mijn Minimal Viable Income (MVI, lees hier meer over dit onderwerp) weet ik hoeveel ik per maand aan mezelf moet overmaken om mijn leven te kunnen leven. Dus dat is mijn doel:

Omzet ≥ MVI

Tijdens mijn eerste jaren als ondernemer was het al een hele kluif om dit doel te halen. Sinds dat stabiel lukt blijk ik ambitieuzer dan ik had verwacht want nu wil ik groeien met mijn bedrijf. Dat verandert mijn doel.

Omdat omzet zo’n droog getal is heb ik voor ieder product dat ik verkoop uitgerekend hoeveel klanten ik in een maand moet hebben om mijn omzet te halen. Dat maakt het voor mij leuker en makkelijker. Bijna eind van de maand en mijn doel nog niet gehaald? Wat kan ik nog doen deze maand om het wel te halen?

Elke maand controleer ik of ik mijn doel heb gehaald. Als ik het heb gehaald dan vier ik dat. Heb ik niet gehaald dan onderzoek ik waarom het mis is gegaan, en wat ik kan veranderen om weer op het juiste spoor te komen.

Meetwaarde 2: Uren werk

Ondernemen is veel werken. *zucht* Behalve voor Timothy Ferris in zijn boek The 4 hour workweek maar zelfs als je dat boek goed leest dan zie je dat hij ook meer dan 4 uur per week werkt. *zucht*

In het begin van mijn ondernemerscarrière hield ik helemaal niet bij hoeveel ik werkte. Tot ik alleen nog maar aan het werk was (en geen geld verdiende).

Tijd is het enige wat je niet kunt vermeerderen.

Iedereen heeft 24 uur in een dag. Echt iedereen heeft dezelfde tijd. Je kunt je tijd maar 1x besteden. Hoe jij je tijd besteed geeft aan wat belangrijk is voor jou.

Ik besteed graag tijd aan mijn werk, want dat is belangrijk voor mij. Maar het is niet het enige belangrijke in mijn leven; mijn gezin, mijn vrienden, mijn hobbies, allemaal belangrijk dus allemaal verdienen ze tijd.

Om mijn tijd te meten gebruik ik 2 tools:

Toggl: gebruik ik om bij te houden hoeveel tijd ik besteed aan verschillende werk projecten.

RescueTime: logt alles wat ik doe op mijn computer, tablet en telefoon.

Deze combinatie zorgt ervoor dat ik mezelf niet voor de gek kan houden. Mijn Toggl tijd voor een bepaald project moet overeen komen met de tijd die RescueTime heeft gemeten op die website. Deze combinatie heeft me nogal wat winst opgeleverd:

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Elke “ooh, dat doe ik wel even” duurt minimaal 2x zo lang als ik denk
  • Tussendoor mails en appjes bekijken en beantwoorden kost me 10 minuten per keer (en ik deed dat gemiddeld 4 keer per uur, reken maar uit)
  • Per dag word ik mininaam 6 keer gestoord door telefoon, facebook PB of Whatsapp
  • Projecten waarbij de inhoud niet compleet is als ik begin met bouwen kosten mij altijd een dag extra werk
  • Ik Facebook veel te veel op mijn telefoon

[/su_list]

Het leuke is: Je kunt dit sturen en er mee spelen.

Meetwaarde 3: Bereik en impact

Hoe meet je bereik?  In het begin hechtte ik veel waarde aan Facebook likes, twitter volgers, Instagram volgers en nieuwsbriefinschrijvingen. Probleem alleen is dat die cijfers op zich niks betekenen. Heb je 1000 Facebook likes op je pagina? Leuk, en dan?

Dus naast bereik is impact een belangrijke meetwaarde. Eigenlijk horen ze bij elkaar want je kunt geen impact hebben als je niemand bereikt. En als je veel mensen bereikt moet er ergens iets van impact zijn. Maar hoe meet je dat?

Eerlijk? Ik heb geen idee. Ik begin net te snuffelen aan deze manier van meten. Eerst staarde ik me blind op de harde cijfers. Dat zegt niks dus heb ik het hele meten op bereik en impact overboord gegooid. Tot een paar weken geleden.

Ik zat met een klant te praten over likes kopen (ja het kan). Want ze had nu geen likes op haar pagina en ze had gelezen dat je minimaal 1000 likes nodig hebt om opgemerkt te worden….. Ze ratelde maar door over hoe belangrijk die aantallen waren. En ik ken de angst, echt waar maar ik zag opeens ook in dat het helemaal niet om de aantallen gaat.

Het gaat om groei. Je begint met 1 (jezelf), dat worden er 2 (je moeder en je beste vriendin erbij), dat worden er 4, en zo groeit je bereik. Bij mij (en bij de meeste mensen die ik ken) gaat dat langzaam en gestaag en niet zonder moeite. Een voor een komen mensen eens kijken op je Facebook pagina, op je website, ze schrijven zich in op je nieuwsbrief, enz. Als jouw aanbod ze aanspreekt komen ze terug, kijken ze nog een keer en wie weet delen ze jouw informatie, en dan komen er weer nieuwe mensen kijken…. enz.

Tussen onbekend en bekend zitten een aantal stappen. Net als tussen “heb ik van gehoord” en “heb ik ervaring mee”

Nog heel even een belangrijke reminder: Het doel van ondernemen is geld verdienen. En geld verdien je aan klanten. Om van onbekenden klanten te maken moeten mensen je een aantal keer “ontmoet” hebben. Een groter bereik vergroot het aantal keren dat iemand je online kan ontmoeten.

Wat voor jou belangrijk is om te meten weet ik niet, wat ik wel weet is wat ik meet en welke doelen ik daar aan heb gekoppeld?

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Reacties op blogs.
  • Nieuwsbrief inschrijvingen en uitschrijvingen: meer inschrijvingen dan uitschrijvingen. Hoeveel mensen het mailtje daadwerkelijk lezen en kliks in de links.
  • Nieuwe likes op mijn facebookpagina: elke week een paar erbij aub.
  • Facebook shares, reacties en likes op individuele berichten: Welke berichten spreken aan (meer van maken) welke berichten niet (minder van maken)

[/su_list]

Ik houd deze dingen bij in een spreadsheet, per week. En het streven is om de cijfers elke week omhoog te zien gaan. Het is een sport bijna.

Meetwaarde 4: Wat doe ik?

Sinds afgelopen zomer meet ik ook wat ik doe. Na 5 jaar ploeteren wilde ik aan de slag met een productiever leven. Je kent het vast wel: Meer inkomen, meer vrije tijd en meer impact.

Elke week bepaal ik wat de beste acties zijn om mijn gekozen doelen te behalen. En meet ik ook of ik gedaan heb wat ik zei dat ik zou doen. Enorm behulpzaam.

Zou je het interessant vinden om precies te weten hoe ik dat doe? Laat even in een reactie weten dat je hierover graag meer wilt weten en waar je precies tegenaan loopt.

 

Alle bericht uit de adventkalender bekijken?

Klik op 1 van de cadeautjes om te zien wat er in zit.

[image_mapper id=”1″]

Ook nog tot kerstmis elke dag een cadeautje in je mailbox ontvangen?

Inschrijven kan hier:

[convertkit form=4941979]