Hoe krijg ik meer lezers op mijn blog?

kerstboom

Hoe krijg ik meer lezers?

10

Op 8 december schreef ik over delen en in dat bericht stelde ik ook de vraag:

Waar komen mijn 100 bloglezers vandaan? En hoe worden dat er meer?

Tijd voor een onderzoekje:

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • 50 mensen ontvangen dagelijks een mail, gemiddeld opent 70-80% de link in de mail, laten we er voor het gemak even vanuit gaat dat dat er 30 per dag zijn.
  • Via facebook komen gemiddeld 4 mensen per dag naar mijn website.

[/su_list]

Volgens mij zit ik dan nog niet op 100?

Nou is website analyse een vak apart, waarin ik (nog) niet goed ben, dus dat parkeer ik even. Het intrigeert me wel trouwens: hoe komt Google Analytics (GA) aan zijn gegevens? En hoe moet ik die lezen? Iets voor later.

* Volgens mij zijn de getallen in GA niet echt interessant, het enige wat je er goed mee kunt meten is verschillen. Een voorbeeldje: mijn blog over geld heeft echt veel meer bezoekers getrokken dan de blog over podcasts (de dag erna). Dat kan natuurlijk met verschillende dingen te maken hebben maar na enig snuffelonderzoek kan ik denk ik wel concluderen dat het onderwerp geld meer mensen aanspreekt dan het onderwerp podcasts.

Voor nu is de interessantere vraag voor mij:

Hoe zorg ik dat het aantal bezoekers op mijn website groeit.

Want, meer bezoekers =

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • meer kans dat iemand iets koopt
  • meer mensen die bekend raken met mijn diensten
  • meer mensen die anderen kunnen vertellen wat ik doe
  • en weer meer kans dat iemand iets koopt

[/su_list]

Als ik zulke vragen heb is de eerste die ik om raad vraag google vervolgens kijk ik op youtube en als laatste snuffel ik nog wat rond op pinterest. Zoals je ziet zoek ik altijd in het engels, doodsimpele reden: Er wordt meer geschreven in het engels. De belangrijkste tips die ik heb gevonden waar ik aan ga werken:

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Zorg voor bijzonder goede verhalen; makkie natuurlijk.
  • Ontwikkel een persoonlijke schrijfstijl; wordt aan gewerkt
  • Zorg voor routine; schrijf zo veel mogelijk en zo vaak mogelijk.
  • Deel veel; liefst gestructureerd volgens een plan

[/su_list]

Goede tips waar ik voor nu even niks mee ga doen:

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Zorg dat je over 1 onderwerp schrijft, saaaaaaaai.
  • Kies een doelgroep en richt je uitsluitend op die doelgroep, hier kom ik nog op terug, want ik heb een andere mening over werken met een doelgroep

[/su_list]

Zorg voor goede verhalen

Mijn ervaring? Goede verhalen zijn persoonlijk, laten iets van jezelf zien, bevatten een wijze les, iets wat mensen een glimlach bezorgt (of een schaterlach) maar zijn vooral begrijpelijk en herkenbaar. Wow, prachtige zin, al zeg ik het zelf.

Ontwikkel een persoonlijke schrijfstijl

De belangrijkste tip die ik daarover heb gekregen (wat errug, ik weet niet eens meer van wie) is:

Schrijf zoals je praat

Toen ik nog de illusie had dat ik B L O G S moest schrijven was de taal een combinatie van zijig en betweterig gezeur. Niet echt gezellig om te lezen. Nu schrijf ik gewoon zoals ik het zou vertellen minus de euh’s en minus de overenthousiaste handgebaren. Stukken beter.

Een goede tip hiervoor: Neem jezelf eens op tijdens een normaal gesprek. Luister dat terug of liever nog, type het uit (of laat het iemand uittypen als je moeite hebt naar jezelf te luisteren).

Zorg voor routine

Hoe meer je schrijft, hoe makkelijker het gaat. Simpel toch. Hetzelfde geldt voor het verzinnen van briljante onderwerpen om over te schrijven. Als je er voor gaat zitten…… doodse stilte. Zorg dat je een schrijfboekje of een app hebt waar je je ideeën in kwijt kunt op het moment dat je ze hebt. Ik zelf ben grote fan van Google Keep. Als ik nu een tool zou moeten kiezen dan zou ik zeker gaan voor Evernote. Senol Tapirdamaz heeft enorm goede tips over hoe je dat handig in kunt zetten.

Een heel inspirerend boek over dit onderwerp is het boek Big Magic van Elizabeth Gilbert.

Deel veel

En daar zit je dan met je oer-Hollandse “Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg” mentaliteit. Als ik een bericht een keer plaats dan ben ik al bezorgd dat ik de spammy ben. Laat staan dat ik het op meerdere plekken meerdere keren moet plaatsen, brrrr. Maar er zijn richtlijnen en onderzoeken die suggereren dat het echt beter werkt om iets vaker te delen. Constant Contact heeft een mooi overzicht gemaakt hoe vaak je wat moet posten op verschillende social media kanalen. Samengevat:

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Facebook: 3-10 keer per week
  • Twitter: minstens 5 keer per dag
  • LinkedIn: 2-5 keer per week
  • Google+: 3-10 keer per week
  • Pinterest: 5-10 keer per dag

[/su_list]

Om dit een beetje gestructureerd voor elkaar te krijgen is het handig om gebruik te maken van een social media kalender, ik gebruik daarvoor mijn gewone Google agenda.

Als laatste is het slim om een inplan-tool te gebruiken. Ik gebruik Buffer, en hoewel ik merk dat met name Facebook berichten die ik persoonlijk post veel vaker laat zien is het ingepland plaatsen van berichten toch van meerwaarde omdat er dan in elk geval iets geplaatst wordt (iets is beter dan niets). Daarnaast probeer ik elke ochtend zelf handmatig een bericht te plaatsen. In elk geval op Facebook en Twitter en als ik dan nog inspiratie heb ook op Instagram.

Heb jij nog een goede tip voor mij? Ik hoor het graag 😀

Alle bericht uit de adventkalender bekijken?

Klik op 1 van de cadeautjes om te zien wat er in zit.

[image_mapper id=”1″]

Ook nog tot kerstmis elke dag een cadeautje in je mailbox ontvangen?

Inschrijven kan hier:

[convertkit form=4941979]