Hoe bepaal je de juiste prijs?

kerstboom

Hoe bepaal je de juiste prijs

22

In “Waarom bij jij zoveel duurder dan….?” praat ik over: “Wat heb ik nodig”

Als je weet wat je nodig hebt weet je wat je moet verdienen per maand om je hoofd boven water te houden. Maar een prijs bepalen en vragen voor je product of dienst is meer dan je hoofd boven water houden. Het gaat over waarde bieden. En waar ik vandaag wat dieper op in wil gaan is: Hoe bereken je het prijskaartje van de waarde die jij biedt.

Methodes voor het bepalen van je prijs

Er zijn veel manieren om je prijs te bepalen. Welke het beste bij jou past laat ik aan jou. Het enige wat ik je wel mee wil geven is dat jij de enige bent die hierover gaat. Dus laat je wat dat betreft niks aanpraten (en dat is moeilijk want als het over geld gaat heeft iedereen een mening)!

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Prijs per uur – voor elk uur dat je werkt ontvang je een bepaald bedrag.
    De meeste loonstrookjes worden op deze manier opgebouwd. Je ziet dit ook veel bij coaches, therapeuten, consultants en freelancers. Je ruilt je tijd voor geld. Dit heeft als voordeel dat je betaald krijgt voor elk uur dat je werkt. Voor klanten kan heeft deze manier van werken als voordeel dat er veel flexibiliteit zit in het eindresultaat (je betaalt per uur dus halverwege een project van gedachten veranderen kan als je bereik bent er meer uren in te investeren). Een angst van veel klanten is dat er veel tijd wordt verknoeid omdat er toch per uur wordt betaald.
  • Prijs per project – Een vaste prijs voor een afgebakend project
    Als ondernemer bepaal je (op basis van eerdere projecten of gewoon gokken) hoeveel uur je nodig hebt voor een project en je bepaalt je prijs op basis van die berekening. Belangrijk bij deze methode is de grenzen van het project vooraf duidelijk af te spreken.
  • Prijs op basis van kosten + – Kosten + een vooraf bepaalde marge
    Dit is een duidelijke makkelijke manier van prijs bepalen. Door de kosten leidend te laten zijn is dit duidelijk voor de klant maar dit is ook gelijk de valkuil voor de ondernemer. Jouw toegevoegde waarde (bovenop de kosten) moet aantoonbaar zijn en de kans dat je jezelf als ondernemer hierin te kort doet is groter dan bij andere methodes.
  • Prijs op basis van de waarde voor de klant – Kan hij het betalen? Wil hij het betalen?
    In plaats van de kosten leidend te laten zijn in de bepaling van de prijs is de leidende vraag: Wat is de waarde voor de klant. Bijvoorbeeld een businesscoach. Klanten 1000 euro per uur omdat ze weten dat ze het geld binnen een maand terug verdiend hebben.
  • Prijs op basis van de competitie – Wat doet de markt is bepalend voor de prijs
    Bepaal wat er in de markt gebeurt. Wat is de onderrand en wat is de bovenrand en bepaal waar je je op die schaal wilt bevinden. Wat je ziet bij de prijsvechters is dat ze net onder de laagste aanbieder hun producten of diensten aanbieden.
  • Exclusieve prijs – De prijs is een weerspiegeling van wat de klant wil uitstralen.
    Dit heeft veel meer te maken met het imago van een merk dan het daadwerkelijk geleverde product of dienst. Lage prijzen doen afbreuk aan de de luxe en/of exclusieve uitstraling van een merk.
  • Variabele prijs – Afhankelijk van de gekozen opties wordt de prijs bepaald
    Een mooi voorbeeld hiervan is de afhaalpizza. Je kiest een pizza en als je er extra kaas op wilt dan betaal je daar een extra bedrag voor. Je ziet dit ook veel bij trainingen en digitale producten: als je er een koopt betaal je x, koop je er 2 of meer betaal je nog maar y voor ieder kaartje.
  • Waardebepaling achteraf – de klant bepaalt na levering wat het product of de dienst waard was
    De klant bepaalt de ideale prijs/prestatie verhouding. Deze methode is niet voor iedere dienst of product even geschikt en vraagt veel vertrouwen van zowel de ondernemer als de klant (meer lezen kan hier)

[/su_list]

Deze lijst is niet uitputtend of uitsluitend en natuurlijk zijn er ook allerlei combinaties mogelijk.

Prijs bepalen heeft vooral te maken met hoe ik denk over mij

Ik praat met veel ondernemers en ik worstel zelf ook nog regelmatig met mijn prijs strategie en wat mij het meeste opvalt is dat het meestal helemaal niet gaat over logisch redeneerbare dingen.

Prijs bepalen gaat heeel errug vaak over:

Hoe waardevol vind ik de bijdrage die ik lever.

En dat is niet best. Nee echt niet. Het gevoel dat omdat iets makkelijk gaat en je het leuk vindt en jet logisch is en bijna vanzelf uit je hoofd of uit je vingers komt het geen waarde heeft. Het “dat kan toch iedereen” syndroom.

DAT IS NIET ZO!!

Sterker nog: Juist omdat het bij jou vanzelf gaat en makkelijk is is juist DE reden waarom anderen jou met liefde en plezier betalen om dat voor ze te doen.

Zeker 2 jaar heb ik geploeterd met dit idee. Gevochten heb ik; zo makkelijk kan het niet zijn. Maar ik had het mis. Het is zo makkelijk. Wat bij jou vanzelf gaat is datgene waar anderen je graag voor betalen. Laat dat maar even inwerken de komende dagen.

Als je dat in je hoofd hebt kun je aan de slag met je MVI en vervolgens bepaal je de prijsstrategie voor je diensten of producten.

Makkie toch 😉

 

 

Alle bericht uit de adventkalender bekijken?

Klik op 1 van de cadeautjes om te zien wat er in zit.

[image_mapper id=”1″]

Ook nog tot kerstmis elke dag een cadeautje in je mailbox ontvangen?

Inschrijven kan hier:

[convertkit form=4941979]