Adventskalender terugblik en 5 lessen geleerd

kerstboom

Adventskalender in 5 lessen

24

Het zit er op.

De laatste dag van de adventsperiode, 24 december.

Wat heb ik geleerd van 24 dagen bloggen om een adventskalender te vullen?

[su_list icon=”https://websiteclub.nl/wp-content/uploads/kerstboom.png” icon_color=”#f58a07″]

  • Spontaan is leuk maar zelden “even zo” gedaan.
  • Blijkbaar ben ik meer een mens van grote verhalen dan van kleine verhaaltjes
  • Alles is persoonlijk
  • Het maakt niet uit of je voor 1, 10, 100 of 1000 mensen schrijft.
  • Een nieuwsbrief inzetten als marketingtool is niet hetzelfde als wat leuke mails sturen.

[/su_list]

Spontaan is leuk

Op donderdag 24 december was het Thanksgiving. In mijn hoofd had ik een plan om een leuke  Thanksgiving mail uit te sturen, een blogbericht te schrijven en een super aanbieding te maken voor Black Friday. Op vrijdag (Black Friday) zat het idee nog steeds in mijn hoofd en merkte ik dat ik baalde omdat er al zoveel anderen met een Black Friday aanbieding kwamen. Idee van de baan (bedankt eeuwig aanwezige behoefte om het anders te doen dan de anderen). En toen ontstond het idee van een adventskalender. Zonder het met iemand te overleggen gelijk in de actie geschoten. Formuliertje online, Facebookberichten eraan gekoppeld, leuke plaatjes gemaakt, content kalender opgesteld en aan het schrijven geslagen.

Op 1 december waren de eerste 3 berichten klaar. Als ik er elke dag 1 zou schrijven dan zou ik mooi een paar dagen voorlopen op de kalender. Het leek zo’n mooi plan.

Alleen het dagelijkse leven… Wat in december toch ook wat rumoeriger is dan andere maanden….. En de klanten, die nog voor de kerst dingen af wilde hebben….. Binnen een paar dagen liep mijn schema uit de bocht en moest ik elke ochtend aan de bak om een bericht op te leveren.

De verleiding om mezelf nu streng toe te spreken dat het volgende keer anders moet en dat dit zo echt niet kan is groot, ik beken. Maar het andere stemmetje laat zich ook duidelijk horen:

Je hebt het wel geflikt.

Misschien niet helemaal zoals ik gewild had. En misschien af en toe wat aan de late kant. Maar er was elke dag een bericht, het waren goede berichten en het was er. Vooral dat. Zonder de druk van spontaan, mezelf geen tijd geven om na te denken maar verplicht gaan heeft 24 goede berichten opgeleverd. Leuke interacties en een trots gevoel dat ik het heb geflikt.

Grote verhalen

Er zijn een paar berichten met kleine verhalen. Zoals het bericht over de marketinglessen van Grover en de Tedtalks en het beste advies ever. De rest zijn redelijk lange berichten. Ik dacht het gaaf zou zijn om allemaal leuke korte berichtjes te maken maar elke keer als ik ging zitten was een niet te stoppen typeneiging. Leuke korte berichtjes bleken niet mijn ding te zijn deze maand.

Alles is persoonlijk

Voor mij dan toch. Ik kan geen verhalen vertellen zonder persoonlijke anekdotes. Ik kan geen blogs schrijven zonder eigen voorbeelden en ik kan alleen maar schrijven over dingen die mij persoonlijk aangaan, waar ik persoonlijk mee worstel of waar ik persoonlijk door geraakt ben. Heel regelmatig hoor ik van anderen dat het niet zo professioneel is om alles persoonlijk te maken. En ik denk het zelf ook wel eens. Maar ik kan het niet anders. Ik heb het heus geprobeerd, een zakelijk stuk schrijven. Maar het is niet leuk om te doen. Ik klink in die stukken als een oude pastoor of zo’n ouderwetse juf, of Ms. Trunchbull uit Mathilda (als je die film nooit gezien hebt dan is dit het moment). Afschuwelijk, belerend, betweterig en saaaaaaaaai. Niet leuk om te lezen ook. Dus persoonlijke berichten horen bij mij.

Het werk is hetzelfde voor 1, 10, 100, 1000 of meer lezers

Mijn eerste adventskalender is dagelijks ontvangen door ruim 50 personen. 1 december waren er 44 aanmeldingen en door de maand heen zijn er nog wat mensen bijgekomen. Ik lees veel blogs van anderen, ter inspiratie en vermaak en een van de onderwerpen die in die blogs steeds terug komt is hoe je in x periode je e-maillijst kunt groeien naar x aantal lezers. Ik heb lang gedacht dat dat is hoe het hoorde te gaan. Je doet hier iets en op magische wijze verschijnen er bossen mensen op je emaillijst. Mijn ervaring is anders. Het is knetterhard werken om mensen op je lijst te krijgen. Hoewel het principe simpel is (geef iets weg wat mensen willen) is de uitvoering wat lastiger (ik weet gewoon niet per definitie wat mensen willen). Dus die eerste 44 aanmeldingen: wowieeee, en die vervolg aanmeldingen: wowieeee. En het meest wowieeee van alles: 0 uitschrijvingen; wowerdewieeeee.

In het ritme komen om te schrijven voor deze groep mensen was een heerlijke ervaring. Het hielp me ontzettend om te weten dat er mensen te wachten zitten op mijn bericht. En ik kik er echt wel een beetje op als dat aantal groeit.

Maar het werk? Voor het werk maakt het niet uit hoeveel mensen er op mijn lijst staan. Ik schrijf mijn berichten met 1 persoon in gedachten. Alsof ik een persoonlijke e-mail schrijf aan haar. En hoeveel mensen er dan meelezen? Maakt niet uit.

Nieuwsbrief als marketingtool

Als nieuwsbriefabonnee ontving je iedere dag een e-mail van mij. Ik wilde iets delen en ik wilde iets cadeau geven. Dat een e-mailnieuwsbrief ding eigenlijk bedoeld is als marketingtool en dat alleen werkt als je ook daadwerkelijk iets te koop aanbiedt in je berichten vloog me rond de 16e dag een beetje aan. Ik zat in de knoei. Wilde ik iets geven? Wilde ik iets verkopen? En als ik iets wilde verkopen, wat dan? En hoe kon ik dat verkopen op een manier die niet verkoperig was…. Argh, wat een ellende.

Einde van het verhaal?

Ik heb niks te koop aangeboden. Het klopte niet voor mijn gevoel. Gevoel is natuurlijk ook helemaal niet zakelijk maar ja, ik heb net geconcludeerd dat mijn stijl persoonlijk is. En dat houdt ook in dat ik mijn gevoel mee laat praten.

Ik heb het in verschillende berichten gehad over geld (dag 6, dag 22) want uiteindelijk gaat ondernemen over geld verdienen.Maar hoe je dan iets geven en delen omzet in er geld aan verdienen? Daar heb ik nog wat over te leren.

Wat ik wel heb geleerd is hoe ik een doneerbutton moet integreren in mijn website 🙂 Want hoewel ik niet in mijn mails en berichten ben overgegaan naar het verkoopverhaal is een doneerbutton een ultieme kans (ik gun iedereen de kans om mij een financiële bijdrage te geven). De afgelopen weken is het in verschillende gesprekken naar voren gekomen en zijn er ook verschillende klanten geweest die er om gevraagd hebben. En eigenlijk vind ik het briljant. Een doneerbutton op je site voor het geval mensen je informatie van zulke waarde vinden dat ze je daar met liefde en plezier geld voor willen geven, die kans wil je toch niemand ontnemen? Grote complimenten naar Nick Dijkstra voor zijn “Doneren met Mollie” plugin. Een makkelijk te installeren plugin voor op je WordPress website waarmee iedereen kan doneren als ze willen. De mijne staat hieronder:

[doneren_met_mollie]

Alle bericht uit de adventkalender bekijken?

Klik op 1 van de cadeautjes om te zien wat er in zit.

[image_mapper id=”1″]

Het is Kerstmis, je hebt de adventskalender gemist 🙁

Inschrijven voor de “normale” nieuwsbrief kan nog wel.

[convertkit form=4941979]